Alla inlägg under maj 2008

Av Ingela - 29 maj 2008 20:17

Carro

Källa: Bilden är hämtad ur Metro onsdag 28 maj 2008


Carro var med i gårdagens Metro. De hade fotat henne i förrgår utanför Karolinska när hon varpå hemväg från jobbet - kul! Det var angående vårdförbundets strejk, tyvärr blev väl inte avtalet någon höjdare (klart igår) - tråkigt med tanke på vad vårdpersonalen är värd! Vi skulle inte klara oss utan dem. Det måste finnas personaltäckning dygnet runt, det går inte att stänga av och gå hem inom vården precis!!



Av Ingela - 27 maj 2008 22:18

Thea


En liten sötnos




 

Igår hade jag besök av denna söta brunögda lilla tvååring. Hon kom till mig för att bli fotograferad. Hon var jätteduktig och på riktigt "fotomodells" humör! Det blev fotografering utomhus eftersom det är så otroligt fint ute nu.





Vi besökte domarringar som ligger i närheten av där jag bor. Hon klättrade på stenar, plockade blommor och gömde sig bakom träden.

Av Ingela - 25 maj 2008 22:14

Morsdag 2008


Grattis till alla mammor, mormödrar, farmödrar och alla andra som är mor på det ena eller andra sättet. Hoppas ni får en härlig morsdag - vädret kan ju inte vara mycket bättre så passa på att ta Morsdagsfikan utomhus!


Av Ingela - 24 maj 2008 20:24

 Eklöv


Håller på att försöka organisera mina digitala bilder. Det blir ju ett antal med tiden! Jag tar ju betydligt mer bilder nu än med analog kamera. Förrut har jag bränt ner digitalbilderna  på dvd skivor, men nu har jag införskaffat en extern hårddisk för lagring. Jag försöker samtidigt att organisera dem i Elements sorterare, dvs jag ger dem taggar för att lättare kunna hitta när jag söker en speciell bild.


Papperskopior försöker jag beställa med jämna mellanrum. Men det blir kanske 2 ggr/år vilket innebär att det blir några stycken. Jag gör inte papperskopior av alla - nej långt ifrån, men de bästa vill jag även ha i album.


Hur gör ni med era digitalbilder?



Av Ingela - 24 maj 2008 11:00

Känner ni för lite sång så här på lördag förmiddag?


Detta är en låt på franska, men eftersom det kan vara lite svårt ibland med franska uttal, så är den översatt så att ni kan sjunga med på svenska - här finns den - släpp loss och sjung med ;-)



Av Ingela - 24 maj 2008 10:15

Min kamera Nikon D40


Har fått frågan vad jag använder för kamera. Min kamera är en systemkamera - Nikon D40. Det är en mycket prisvärd, enkel och lättanvänd kamera med möjlighet till både manuella och automatiska inställningar. Till den har jag ett normalobjektiv 18–55 mm f/3,5–5,6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor och ett telezoom 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor.


För bildredigering använder jag det enkla programmet Adobe Photoshop Elements 4.0 (har även de större, men tycker att detta räcker till gott och väl). Jag brukar inte redigera bilderna mycket utan nästan alltid bara det grundläggande. För mig innebär det ljustera ljussättning - nivåer, vid behov lite mer skärpa och sedan ev. beskärning för att motivet ska komma fram till sin rätt. Ibland lägger jag på en ram för att framhäva bilden ytterligare.


Jag har fotat sedan jag var barn (fick min första kamera när jag var 9 år). Har alltid gillat att fotografera, men sedan jag börjat använda digital kamera (och även kanske beroende på att jag fått lite mer fritid nu när barnen är större) så har intresset ökat. Jag brukar få lite fotojobb från släkt och vänner - vilket jag tycker är jättekul! Jag fotograferar för att lära mig och tycker därför det är en utmaning att få lite fotouppdrag.


Jag är nog vad man kan säga en glad amatörfotograf ;-)



Av Ingela - 21 maj 2008 20:53

Fotomodell


Har varit ute på en fotorunda ikväll. Dottern följde med och fick agera fotomodell - vilket hon passar utmärkt för.

Det är så fint ljus dessa härliga och fina vår/försommar kvällar - väldigt tacksamt att fotografera i.

Av Ingela - 21 maj 2008 20:51

Liljekonvaljer


Är de inte ljuvliga så säg!!! De är helt underbara dessa blommor - doftar ljuvligt och är så otroligt vackra. De tillhör en av mina favoritblommor och passar ju även bra eftersom de oftast finns till mors dag - som infaller nu på söndag 25 maj.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards