Alla inlägg under november 2008

Av Ingela - 30 november 2008 19:04

 Stjärnor

Fullt med vackra stjärnor och ljus så här vid 1:a advent. Mysigt med ljus som lyser upp i denna mörka årstid!


Idag har jag varit nere i centrum och tittat på skyltsöndagens händelser, smakat lite glögg och sett några tomar - mysigt. Ikväll har vi fikat här hemma och tänt det första adventsljuset.


Nu har jag äntligen fått tag på Kesella! så nu får det bli lussekatts bak i veckan som kommer. Här kommer ett jätte bra recept på lussekatter:


Saffransbröd ( 40-50 st.)

50 g. Jäst

150 g. Margarin

5 dl  Mjölk

1 burk (250 g.)  Kesella

2 pkt (1 g.)  Saffran

1 ½ dl  Socker (kan ersättas med vit baksirap)

½ tsk  Salt

ca. 1,8 l. Vetemjöl 


gräddas i 250 grader 5-8 minuter.

Lycka till!

Adventsljus

Av Ingela - 27 november 2008 20:36

Blanka röda fina ljus

Har ni några speciella traditioner eller förberedelser till advent? Jag har två! en att göra i ordning adventsljusstake med levande ljus och så även självklart att sätta upp ljusstakar och någon adventsstjärna i fönstren. I år ser min adventsljusstake ut så här! tycker ni den är fin? Jag älskar de fina röda och blanka ljusen.


Imorgon blir det städning och uppsättning av stjärnor och ljusstakar som ska tändas på söndag - 1:a advent. Sen till helgen har jag tänkt att baka lussekatter - jag älskar saffran och tycker de första lussekatterna smakar underbart! tyvärr har jag inte fått tag på kesella ännu, men ska försöka imorgon igen. Det blir gott och saftigt bröd med kesella i degen.

Av Ingela - 24 november 2008 18:46


Nu är glöggen blandad och satt. Brukar göra hemmagjord s.k dunderglögg som blir väldigt god! grunden är svagdricka, socker, jäst och en hel del kryddor samt russin. Den ska stå minst 3 veckor...så skynda er ni som har tänkt att sätta glögg till jul.

Glöggtillverkning

Av Ingela - 23 november 2008 18:29

Höryda gård

Här kommer lite utlovade bilder från Höryda gård. Jättemysigt ställe med underbar natur. Möjlighet att boka boende med självhushåll alternativt inklusive måltider. Även olika tema dagar/kvällar finns att välja på. Riktig vedeldad bastu och en härlig badtunna finns också möjlighet att boka.

Brygghuset

Ovan bilder från brygghuset, där syns även badtunnan t.v i bild. Här finns möjlighet till konferens m.m för mindre grupper.

Brygghuset inomhus


Omgivningen är underbar, med många stenrös och vackra hagar. Det finns även en grillstuga inom promenadavstånd.

Höryda natur

Av Ingela - 22 november 2008 18:19


Julen -85

Julen 1985 älskade min äldsta dotter att lyssna på "mamman och flickan sjunger", det var det samma som Agnetha Fältskogs julskiva tillsammans med dottern Linda.


Min dotter var då 2½ år och jag väntade vårt andra barn och vi hade pratat om namn en del. Dottern sa då bestämt - det är lille Jonas som ligger där inne, vilket sedan visade sig stämma väldigt bra! Hon matade även bebisen i magen med docknappflaskan genom mammas navel :-)



Av Ingela - 22 november 2008 11:14

Har besökt ett jättemysigt ställe! Helt perfekt om man vill koppla av, njuta av vacker natur - även bra för att möten, planeringsdagar m.m Där är jättefin miljö både ute och inne, möjlighet till bastu (vedeldad!) med badtunna (ljuvligt!!). Passar bäst för en mindre grupp dvs. 2 - 8 personer (men det går att vara max 12) Återkommer med bilder och mer om detta snart... Kan bara säga Höryda gård (ligger i Skara).


Tack Sofia! vad gullig du är som tipsat om min blogg - kram till dig.


Nu ska jag ut med min yngsta dotter och spana lite efter julklappar, återkommer här senare.


Ha en go lördag

Av Ingela - 16 november 2008 17:31

Ännu en helg till ända! Har varit ute och laddat batterierna (alltså mina egna :-) inte kamerans!) både idag och igår, gäller att passa på när det är ljusa fina dagar. Naturligtvis var min kompis Nikon med ;-) Det blev lite vackra svanbilder och en o annan höstbild.


Svansjön


 Nu finns hela vår vecka i Egypten (23-30 oktober) dokumenterad med bilder och text i denna blogg. Kan varmt rekomendera en resa dit!


Länk för att kunna läsa om vår vecka där, startar med första dagen. När du läst klart klickar du sedan på senare inlägg längst ner, för att komma vidare till nästa dag.


Ensam svan

Av Ingela - 12 november 2008 18:29

Nu är det otroligt svart! känns som man lever i ständigt mörker. Mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem. Man har ingen större lust att ge sig ut igen när man väl kommit hem på kvällen.


Nu har jag iaf skrivet om ytterligare en dag på resan dag 5, välkomna att ta del av det.


P.s Nu har jag även lagt till dag 6

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards