Av Ingela - 29 oktober 2008 17:25

Sol och bad sista dagen :-(  veckan har gått rasande fort! men vi har massor med upplevelser med oss hem. Vi har även en hel del bilder! Ca. 1 000 st. blev det under hela tiden.

Sista dagen var det lite svalare men skönt ändå. Vi badade i havet på fm och på em gick vi upp och låg intill poolen. Jag bokade tid för massage efter lunch (för mina sista egyptiska pengar!). Så efter lunchen begav jag mig dit. Jag fick välja på medium eller hård massage! Efter lite fundering valde jag hård – vilket var perfekt. Jag fick rygg, nacke och axlar masserade vilket var ljuvligt.

Städaren hade gjort en jättefin pyntning på sängen igen! Med blommor denna gång. På kvällen packade vi det mesta och förberedde oss för hemfärd.

Av Ingela - 28 oktober 2008 19:12

På väg ut i Röda havet

Upp ganska tidigt (vilket vi gjorde de flesta dagar!) och åt frukost för att sedan kl. 08.30 bege oss ut på snorklingtur med båt till Dolphin house eller Shab El Erg. Det var nästan bara svenskar med båten och vi fick även en svensk guide – Anna. Jag tog ett ”sjösjukepiller” för säkerhetsskull, vilket visade sig vara väldigt klokt. Det blåste nämligen en hel del både på utvägen och hemvägen.

Delfiner & Korallrev

På vägen ut vände plötsligt båten, det visade sig att de sett delfiner. Vi såg några delfiner som hoppade runt en bit från båten och yngsta dottern hann få med dem på bild. Sedan fortsatte vi färden ut mot korallrevet. Där fick vi instruktioner för att sedan ta på oss snorkel, cyklop o simfötter och hoppa i havet. Det var ca. 7 meters djup och att simma där intill korallrevet och titta på alla vackra fiskar var en härlig upplevelse. Tyvärr kom det inga delfiner dit när vi var där – hade varit roligt att få simma med dem.

Sedan serverades lunch ombord på båten – vilken smakade utsökt gott. Därefter var det hemfärd. På kvällen gjorde dottern rasta flätor i halva håret (framtill).

Isabelle m rastaflätor

Av Ingela - 27 oktober 2008 18:22

På måndagen blev det återigen sol och bad. Mysig fika intogs på uteserveringen med den underbara utsikten över havet och stranden. När vi kom upp till lägenheten så hade städaren gjort ett fint hjärta av filten på döttrarnas säng.

Senare på em hade vi bestämt oss för att ta en tur till Hurghadas shopping centrum -  Sekkala. Vi gick ut från hotellet för att komma till vägen, vilket vi blivit rekommenderade av guiden. Där ute skulle vi stoppa en taxi (vilket det finns många av). (De taxibilar som kör in på området måste nämligen ha tillstånd och har därför dyrare priser). Men vi hann inte komma mer än halvvägs på den vägen ut, förrän det dök upp en bil med en man som frågade oss om vi skulle ha taxi. Vi gjorde upp om priset och eftersom han gick med på 30 egyptiska pund (vilket vi fått till oss var det normala priset) så åkte vi med honom. När vi kom in till Sekkala stannade han vid en affär där en kille kom ut. Denna kille bjöd in oss i sin affär och visade vad han hade för varor. Han erbjöd sig även att vi kunde boka hemresa och bli hämtade på samma ställe som där vi gick av – vid hans affär - vilket vi då gjorde.

Vi började promenera affärsgatan fram och hittade lite smått och gott. Tjejerna köpte armband och badlakan. Jag köpte en broderad vit blus, två scarfar och badlakan av jättebra kvalité, då fick jag även med ett pärlhalsband. Kent köpte två T-shirtar och två nyckelringar. Vi såg den restaurangen som en svensk driver Cafe Del Mare , men vi var aldrig där. När tiden var utsatt gick vi tillbaka till det ställe där vi gick av och till den affären. Där inhandlade vi de sista sakerna före han ringde på en taxi till oss.

Det var en orange taxi som kom – vilka brukar ha mycket högre priser än de övriga. Men vi kollade upp priset och skulle få åka för samma kostnad som tidigare (oftast har de ju billigare priser till dem de känner dvs. egyptier m.fl) Det blev en roligt diskussion i bilen då min man berättade att han arbetade inom biltillverkningen och det blev lite prat om bilar. Helt plötsligt svarar min man på frågan om hur många hästkrafter han har i bilen dvs. 150, vilket sedan visar sig vara svar på frågan om hur många barn han har ;-) det blev ett gott skratt när maken  fick rätta sig och säga att det BARA var fyra.

Härliga bad!

Av Ingela - 26 oktober 2008 17:46

Blev det sol, bad och slappa på stranden. Vi tog en promenad senare på em. före mörkrets inbrott (som skedde kl.18) och utforskade resten av hotellområdet. Vi letade då även efter den tredje poolen som var utritad på den karta som fanns uppsatt intill restaurangen – New pool – var namnet på den. Det visade sig att den inte var byggd ännu, utan bara planerad! där kan man snacka om positivt tänk – redan placerad på kartan :-)

På kvällen fotograferade vi oss på balkongen med lite rosiga solbrända kinder.

Hotell och solbränna

Av Ingela - 25 oktober 2008 11:40

Kl. 00 gick vi upp för att starta vår bussresa till Kairo. Vi avhämtade frukostpaket som vi beställt dagen före i receptionen och strax efter kl. 01 kom bussen. Vi hade med oss huvudkuddar från hotell rummen och även tröjor – vilket var väldigt skönt att ha när man blev lite trött och frusen.

Guiden var en egyptisk kille som guidade oss på engelska. Ganska snart efter på stigning fick vi reda på att bussen inte skulle bli full! Vi var ca 17 personer med vilket innebar att vi kunde var sitt säte och då kunde sträcka ut oss mer.

Vid en uppsamlingplats för bussar väntade vi en stund och vid 03 tiden när alla samlats - ca 15 bussar - åkte vi iväg genom öknen i konvoj. Det kändes lite kusligt! Speciellt när man såg beväpnade militärer och andra vakter som stod vid olika gränsstationer. Annars var det mest öken hela tiden, med en och annan byggnad här och där. Bl.a var det en del hotellbyggnader både under uppbyggnad och färdiga. Vid 06 tiden på morgonen stannade vi vid ett lite halvsjaskigt ställe ute i öknen där vi kunde gå toa och även sträcka på benen samt äta vår medhavda frukost. Efter det var det ca. 2 timmars resa kvar och sista biten blev vi eskorterade av en pick up bil där det satt fyra beväpnade militärer bak. De följde oss ända till stadsgränsen till Kairo.

När vi kom in i Kairo besökte vi Citadellet som ligger högt på ett berg i östra Kairo. Härifrån har vi fin utsikt över staden. Här finns också Muhammad Alis stora moské, den så kallade alabastermoskén. vi tittade på den utvändigt.

Öken och Citadellet

Efter det blev det besök på Egyptiska museet (länk t en sida med foton fr muséet), där vi inte fick fotografera! Inte ens ta med kameran in fast den var nedpackad i väskan!! Vi fick gå ut och lämna in den vid ett inlämningsställe. På museet såg vi bl.a Tutanchamons mask, smycken och andra tillhörigheter. Efter det åkte vi vidare och hamnade utmed Nilen. Där stannade vi och åt lunch på en restaurang – Imerpial – som var en i form av en båt som låg i Nilen.

Nilen och Egyptiska muséet

Sedan blev det dags för dagens höjdpunkt när vi begav oss mot Giza, där vi först besökte pyramiderna (bra sida m fakta om bl a pyramiderna, sfinxen m.m.) vi beundrade de tre stora pyramiderna Cheops, Kheferens och Mykerinos och gick även in i en av de mindre vilket var två smala trappor ett antal meter ner i marken som ledde till en gravkammare.

Pyramiderna vid Giza

Sedan åkte vi till en utsiktsplats där det var perfekt att ta foton och få med alla tre pyramiderna och till sist blev det besök vid Sfinxen där det även fanns en önskebrunn.

Sfinxen

Till sist blev det ett besök vid marknaden Khan Al-Khalili. En halvtimme räckte gott och väl! det var det mest hysteriska jag upplevt inom försäljar branschen! De var helt galna för att få kunder och på att erbjuda sina varor. Det enda som vi hann med (och orkade köpa) var en t-shirt som Kent köpte. Så vill man bli botad från shoppingbegär så kan jag rekommendera ett besök där ;-)

Till slut begav vi oss hemåt – trötta och fyllda av dagens upplevelser. Hemresan påbörjades strax e kl.17 och det var en aning snirkligt att ta sig ut genom Kairo – fullt med trafik, bilar som tutade och på ett ställe stod en bil som tappat ett hjul. Då fick chauffören och guiden gå ut hjälpa till att putta bort den från vägbanan så att vi kom förbi.

Hemresan åkte vi inte i konvoj utan som ensam buss! Vilket jag tyckte var lite kymigt! Man har ju alltid hört om riskerna att transporteras genom öknen. Men chaufförerna körde på som bara den! (de var två som löste av varandra) så vi åkte nog ca. 50 mil på 4 timmar. Och var tillbaka till hotellet vid 22.30 tiden efter en otroligt händelserik och spännande dag :-)

Av Ingela - 24 oktober 2008 20:12

Härligt hav o fint hotell

Njöt av en ljuvlig frukostbuffé, den enda som saknades var mörkt bröd (det fanns bara ljusa brödsorter). Efter frukost var det information från Fritidsresor i receptionsbyggnaden kl. 10. Dit begav vi oss och blev informerade på Svenska och Danska! Vid informations tillfällets slut fanns möjlighet att boka in sig på utflykter. Vi hade redan hemma bestämt oss för att vi ville till Kairo.

Vi kollade upp tillfällen för en dagars tur till Kairo och det visade sig att den skulle gå redan tidig lördag morgon. Vi bokade oss på den för 730 egyptiska pund. Sedan valde vi även att boka oss på en båttur med snorkling till Dolphin house som skulle gå på tisdagen och kostade 210 egyptiska pund.

Efter detta blev det bad och snorkling i havet. På kvällen åt vi middag restaurang Manta och gick sedan och lade oss tidigt för att få några timmars sömn före avresan till Kario.

Restaurang Mant

Av Ingela - 23 oktober 2008 19:49

På väg

Gick upp mitt i natten för att åka kl. 03 hemifrån. Kom fram till Landvetter vid 04.30 tiden. Checkade in bagaget och åt lite frukost på ett café. Växlade in pengar till Egyptiska pund vid 05 tiden när Forex öppnade. Sedan gick vi passkontrollen. Där blev yngsta dottern stoppad och visiterad! Inte nog med det sedan vinkade de på henne angående hennes väska, det visade sig bero på att hon hade en Yoggi nerpackad där. Efter att ha valt att kasta bort den så blev det klartecken även för henne :-) Planet lyfte kl.07 och vår 5 timmars flygresa startade. Vi passerade över Alperna och när vi kom närmare blev det mer och mer öken (Egypten består av 75 % öken).

Vi landade vid 12 tiden lokal tid. Efter en busstur på ca. 15 minuter så var vi framme vid hotellet och kunde checka in. Vädret var varmt och skönt ca. 30 grader med ljuvliga sköna brisar. Vi fick nyckel och ”all inclusive” band på våra handleder. En anställt fraktade bort våra väskor åt oss och vi gick i förväg.

Lägenheten belägen på 2:a våningen var i en byggnad med utsikt över en pool – Lotus poolen. Vi bytte om till svalare klädsel och begav oss sedan på en rundvandring då vi möttes av ett alldeles turkosblått Röda hav ca. 400 m. från vår lägenhet. Vid stranden låg Manta restaurangen med en stor uteplats och en ännu större restaurang del med en stor cirkelformad serveringsbänk i mitten.

Vi intog vår första lunch före det blev promenad på stranden. Sedan gick vi tillbaka till lägenheten och bytte om till badkläder för ett eftermiddags dopp i poolen precis intill vår lägenhet. På kvällen var vi ganska trötta efter att ha stigit upp mitt i natten, så vi somnade som stockar.

Vilka vyer

Av Ingela - 22 oktober 2008 13:56

Puss på er!

till varmare breddgrader. Det ska bli underbart härligt! Förhoppningsvis är vi lite mer solbrända och kommer hem utvilade o fulla av energi.

Ska instruera sonen i em, han ska mata blommorna och vattna djuren när vi är borta ;-) Ojjj jag menar tvärtom

Ha det gott alla läsare tills vi hörs nästa gång!